دهم ربيع‌الثاني سالروز رحلت فاطمه معصومه سلام الله عليها
حضرت معصومه سلام الله عليها عالمه محدثه آل طه بود و قدم جاي پاي حضرت زهرا سلام الله عليها گذاشت و همچون او در عرصه جهاد و تلاش براي اثبات حق كوشيد تا جايي كه جانش را فداي ولايت كرد و شهد شهادت نوشيد.
 
پاسخ به سوالی که پرسیده نمی‌شود پاسخ به سوالی که پرسیده نمی‌شود
تقابل دین و رسانه در عصر ارتباطات؛
دور زدن ممنوع
 
این استبعاد و دوری چنان می‌شود که حتی بزرگترین مجموعه تبلیغ دینی کشور یعنی سازمان تبلیغات اسلامی خبرگزاری مهر را با محتوای عمومی و سیاسی راه‌اندازی می‌کند. حال آن‌که انتظار جامعه و حکومت دینی از سازمان تبلیغات اسلامی ایجاد خبرگزاری تخصصی و جامع دینی است.

"سفارش اساسی اینجانب نزدیك كردن و رساندن این رسانه فرهنگ‌ساز، به طراز رسانه‌ای است كه دین و اخلاق و امید و آگاهی، بارزترین نمود آن باشد و رفتار اجتماعی مخاطبان و نیز نهاد حساس و مهمی چون خانواده بر اساس آن شكل گیرد و هنر و شیوه‌های گوناگون حرفه‌ای و آزموده شده یا نوپدید، یكسره در خدمت رشد این شاخص‌ها در آید."

جملات فوق بخشی از حکم مقام معظم رهبری برای دومین دوره ریاست جناب ضرغامی در سازمان صدا و سیما بود که تقریبا در همین ایام سال گذشته صادر شد. طی سال‌های گذشته رهبر معظم انقلاب بارها به اهمیت نزدیکی دین و رسانه اشاره داشته‌اند و در حکم فوق الذکر هم نمونه دیگری از توجه خاص ایشان مشاهده می‌شود.

شاید بتوان گفت مهمترین خواسته مقام معظم رهبری از رییس سازمان صدا و سیما همین ظهور و بروز دین در سانه است. این اتفاق چندان مهم است که ایشان خواستار مشاهده تحولی چنین در سطح رسانه ملی طی یکسال ابتدایی دوره ریاست جناب ضرغامی باشند. التزام بالاترین مقام دینی و البته سیاسی و حکومتی کشور به رساندن سطح رسانه ملی ـ و بالتبع دیگر رسانه‌ها ـ به سطحی که دین و اخلاق از مشخصات بارزش باشد، نشان از اهمیت نگاه دین و دین مداران به رسانه و البته نگاه رسانه‌ای و حرفه‌ای اهالی رسانه به دین و مقولات دینی است.

متاسفانه بسیاری از ما عادت کرده‌ایم که کارهایمان را با دم دستی‌ترین حالت انجام دهیم و برای رفع تکلیف ساده‌ترین و بی مشکل‌ترین راه را انتخاب کنیم و بار مسئولیت را از دوش خود برداریم. این که با سری‌دوزی کردن کارها و سرسری گذراندن امور، بار از دوشمان برداشته می‌شود یا نه نکته‌ای است که خود نیاز به تامل و توجه دارد و مقام و مقال خود را می‌طلبد که این سخن بگذار تا وقت دگر.

زمانی که آمار و ارقام و بیلان کاری و امثالهم پای به عرصه فرهنگ و در نتیجه رسانه گذاشتند چنین می‌شود که رفع تکلیف هم با عدد و رقم و آمار قابل محاسبه و در نتیجه سهل الوصول می‌شود. بگذریم.

طبق منطق آمار و ارقام تعداد رسانه‌هایی که در حوزه دین فعالند رو به افزایش است و هر روز یک "نیوز" دیگر به جمع دین‌داران و دین‌مداران اهل رسانه و خبر اضافه می‌شود و "زیدنیوز" و "عمرنیوز" هم به قافله رسانه‌های راحت الحلقوم الکترونیکی می‌پیوندند و بر شکوه و عظمت این عرصه می‌افزایند. با چنین کاروانی حتی می‌توان جشنواره‌های متعدد و تخصصی رسانه‌های دینی هم برگزار کرد و مدیران محترم فرهنگی و دینی سربلند از انجام وظیفه خطیر دیگری چشم در چشم مهاجمان فرهنگی و عقیدتی بدوزند و هل من مبارز بطلبند. چنان که هر از گاهی نیز شاهد بیان مباحثی از این دست هستیم و خواهیم بود.

آنچه در این میان رخ می‌نماید بی‌توجهی همگان به رسالت رسانه دینی است. رسالتی که با پوشش خبری از فعالیت‌های دینی و اطلاع‌رسانی از برنامه‌ها و اتفاقات ریز و درشت دینی در سطح جامعه و مراکز و فعالان این عرصه به دست فراموشی سپرده می‌شود و به همین نقطه از فعالیت بسنده می‌شود. رسانه باید فریاد بلند درد و دغدغه دین و دینداری باشد. اطلاع‌رسانی دینی تنها پوشش خبری تولید محصولی دینی یا مصاحبه با چهره و شخصیتی دینی و یا گزارش از روند فعالیت‌های دینی نیست. علاوه بر تمام این مسایل، رسانه باید هوشیارانه از منظر دین به تمام وقایع و اتفاقات بنگرد و نسبت به همه شئون زندگی جامعه حساس و دقیق شود. کم‌کاری‌ها و موازی‌کاری‌های فعالان و سازمان‌ها و نهادهای دینی را چه کسی می‌تواند بیان کند جز رسانه‌ای که در این حوزه فعال است و با حساسیت‌ها و ویژگی‌های خاص این حوزه آشناست.

زمانی که رسانه دینی فعال و مناسب در این عرصه وجود نداشته باشد ناچار رسانه‌های عمومی و البته سیاسی وارد گود می‌شوند و بالتبع فضای کار را عوض می‌کنند. اتفاقی که به دفعات متنعدد شاهد بوده و هستیم که به دلیل ورود رسانه‌های سیاسی به عرصه‌ای دینی، نگاه غالب به مساله مورد بحث از فضای دینی خارج شده و به موضع‌گیری سیاسی و حتی جناحی باربط و بی‌ربط ختم شده است. حال آن‌که مبحث مورد اشاره بی نتیجه رها شده جریانات سیاسی در خصوص مباحث خرد و کلان سیاسی مرتبط با موضوع به بحث می‌پردازند و آن‌چه در این میان فراموش می‌شود همان نکته و مساله دینی است.

از سوی دیگر با غلبه نگاه سیاسی بر فعالیت‌های رسانه‌ای، فعالیت در میدان دین و رسانه دور از ذهن و شعاری لحاظ می‌شود. با این نگاه ورود تخصصی به این میدان دشوارتر و بعیدتر به ذهن می‌رسد. این استبعاد و دوری چنان می‌شود که حتی بزرگترین مجموعه تبلیغ دینی کشور یعنی سازمان تبلیغات اسلامی خبرگزاری مهر رت با محتوای عمومی و سیاسی راه‌اندازی می‌کند. حال آن‌که انتظار جامعه و حکومت دینی از سازمان تبلیغات اسلامی ایجاد خبرگزاری تخصصی و جامع دینی است.

با همین رویکرد ستاد عالی کانون‌های مساجد خبرگزاری شبستان را فعال می‌کند تا بولتنی خبری از فعالیت‌های مجموعه مافوق خود باشد. یا سازمان اوقاف و امورخیریه و دیگر مراکز و سازمان‌ها و البته سایت‌ها و خبرگزاری‌های دینی و قرآنی و اهل بیتی علیهم السلام.

در این میان نگاه نقاد و موشکاف رسانه جای خود را به دیگران می‌دهد تا مهمترین اتفاقات دینی را هم دیگر رسانه‌ها تحلیل و بررسی کنند و متدینین را بیشتر در موضع انفعال قرار دهند. یه عبارت دیگر دین‌مدارانمان باید منتظر بمانند که رسانه‌های موضع‌گیری خاصی نسبت به امور و مسایل دین داشته باشد تا بعد نسبت به آن موضع عکس العمل نشاند دهند و انگار قرار نبوده که خود سرچشمه اطلاع‌رسانی صحیح باشند.
 

مهدی خداجویان

   
Code : 5556

  بازگشت به صفحه اصلی مشاهده نسخه چاپی

نظر شما راجع به این موضوع چیست ؟

نام شما :
ایمیل شما :
وب سايت :
   
 
تعداد بازدید : 2024 تاریخ آخرین بروزرسانی : دوشنبه، 10 آبان 1389 01:28:52
Copyright © 2011 - esteva.ir Powered by targan.ir ®